- först med nyheter om medicin

Kognitiv funktionsnedsättning efter Covid-19 kvarstår i många månader

Kognitiv funktionsnedsättning efter inläggningskrävande Covid-19 kvarstår hos varannan patient i minst två månader. Detta visar en ny italiensk studie, som dessutom finner att vissa patienter visar tecken på en fortsatt kognitiv försämring 10 månader efter infektionen.

I studien finner forskarna, genom upprepade kognitiva tester, samt analys av EEG- och MRI-data, associerade störningar i hjärnan hos patienter som har återhämtat sig från Covid-19-infektion.

- Tidigare studier har visat att Covid-19-infektion kan resultera i neurologiska följdsjukdomar såsom trötthet, minnesstörning och nedsatt hjärnfunktion. Det är dock få studier som har undersökt kognitiv påverkan genom strukturerade neuropsykologiska tester under en längre uppföljningstid, såsom vår studie har”, sade Giordano Cecchetti, neurolog vid Vita-Salute San Raffaele Hospital, vid en presentation av resultaten vid AAN 2022.

Studien, som nyligen har publicerats i Journal of Neurology, inkluderade 49 vuxna deltagare som rekryterades inom 15–30 dagar efter sjukhusvistelse på grund av respirationsproblem orsakade av covid-19. Inklusionskriterier var bland annat nyligen uppstådda självrapporterade kognitiva förändringar. Patienternas vanligaste symtom vid inläggning var förlust av smak (60 procent) och lukt (45 procent), samt försämrad respiration.

Samband mellan kognition och symtom

Det italienska forskarteamet utförde en grundlig evaluering av patienterna två månader efter utskrivning från sjukhus, inklusive scanning av hjärnan med EEG och MRI, samt en rad neurokognitiva tester.

Totalt hade 53 procent av kohorten kognitiva funktionsnedsättningar, primärt minnesstörningar i sjukdomens akuta fas, jämfört med kontrollgruppen, som var matchad på ålder, kön och kardiovaskulär risk. Vid uppföljning 10 månader senare hade andelen patienter med kognitiv funktionsnedsättning sjunkit till 36 procent.

- Vi observerade en förbättring i uppföljningsfasen, särskilt av exekutiv funktion, men även av minnesfunktioner. Intressant nog såg vi också att dysgeusi och hyposmi (förlust av smak- och luktsinne, red.) i den akuta fasen av Covid-19 var associerat med en ökad sårbarhet för störningar av minnesfunktioner över tid, säger Giordano Cecchetti.

Forskarna fann också ett samband mellan svårighetsgraden av Covid-19-infektion och neurologiska och kognitiva störningar.

Ingen krympning av hjärnan

Analys av EEG-data visade att patienterna hade en ökad elektrisk aktivitet (current source density, CSD) jämfört med kontrollgruppen. Patienterna hade också en ökad s.k. ”delta band connectivity” (ett EEG-mått som mäter koherens mellan hjärnans regioner), och detta mått korrelerade med exekutiv funktion. Delta band connectivity och kognitiva funktionsnedsättningar minskade vid uppföljning, men inte psykopatologiska symptom.

Analys av MRI-data visade inga förändringar i hjärnvolymen i varken den vita eller grå substansen, vilket motsäger tidigare studier såsom den engelska BioBank-studien, vilken fann en minskning av hjärnvolym efter covid-19-infektion.

Dessutom visade MRI-analysen cerebrovaskulära förändringar i hjärnan hos patienterna, vilket var associerat med sämre minnesfunktion. Om dessa förändringar är relaterade till infektionen och om funktionsnedsättningarna är reversibla, är dock ännu oklart.